ISU
JENAYAH PEMERDAGANGAN MANUSIA
1)
Pengenalan
Pemerdagangan
manusia merupakan salah satu bentuk ancaman terhadap hak asasi dan keselamatan
manusia. Ia merupakan satu pencabulan hak asasi yang paling buruk dan dunia memandang
serius perkara ini termasuklah negara Malaysia. Pada umumnya, definisi
pemerdagangan manusia merujuk kepada perdagangan
atau perniagaan yang melibatkan pergerakan atau migrasi manusia secara
haram, termasuk aktiviti buruh secara
sah dan secara paksa.
Istilah ini digunakan dalam konteks
lebih sempit oleh kumpulan advokasi untuk merujuk kepada perekrutan,
pengangkutan, perlindungan, atau pengambilan manusia bagi tujuan perhambaan,
pelacuran, dan buruh paksa (termasuk melalui ikatan hutang). Pengeksploitan
pemerdagangan manusia termasuk memaksa orang melakukan pelacuran atau bentuk
eksploitasi seks lain,buruh paksa, hamba atau amalan yang sama seperti
perhambaan. Bagi kanak-kanak, ekploitasi termasuk untuk tujuan pelacuran,
pengambilan anak angkat antarabangsa yang tidak sah, perkahwinan kanak-kanak,
atau pengambilan kanak-kanak sebagai tentera, pengemis dan tujuan permainan,
atau untuk tujuan kegiatan keagamaan.
2)
Situasi Semasa Di Dunia
Pemerdagangan
manusia adalah jenayah terancang yang ketiga terbesar di dunia selepas
penyeludupan dadah dan senjata api. Malah kini ia menjadi satu bentuk
pemerdagangan hamba abadi moden yang tidak kenal bangsa, agama, keturunan dan
warna kulit. Mengikut laporan Amnesty International, pada tahun 2004 sahaja
dianggarkan seramai 700000 orang diperdagang setiap tahun bagi tujuan seks. Di
Bangladesh umpamanya, sebuah laporan UNICEF menyatakan kira-kira 400 orang
wanita dan kanak-kanak menjadi mangsa pemerdagangan setiap bulan yang
kebanyakan mereka berusia 12 hingga 16 tahun dan dipaksa bekerja dalam industri
seks komersial.
3)
Situasi Di Malaysia
Aktiviti
penyeludupan dan pemerdagangan manusia di peringkat antarabangsa semakin
berleluasa dan menjadi masalah kepada banyak negara termasuklah di Malaysia. Di
Malaysia, perkembangan ekonomi dan kemakmuran negara menjadi tarikan utama
kepada ramai warga asing dari seluruh dunia dan ini membuka peluang kepada
kerancakan landskap aktiviti jenayah yang baru di negara ini.
Berada di kedudukan di tengah-tengah negara
Asian, Malaysia merupakan antara lokasi strategik sama ada sebagai negara
destinasi atau negara transit bagi pemerdagangan orang dan penyeludupan migran.
Ditambah dengan lambakan sarang pelacuran, pusat hiburan dan rumah urut serta
kedatangan pelancong dan pekerja asing ke Malaysia menggalakkan lagi sindiket
pelacuran yang membawa masuk secara sah ataupun haram gadis dari China,
Indonesia, Thailand, dan India untuk memenuhi permintaan pelanggan. Ini
terbukti berdasarkan jumlah tangkapanyang dilakukan dalam operasi serbuan oleh
polis dan pihak berkuasa tempatan (PBT) ke tempat-tempat disyaki sarang pelacuran
dan rumah urut di sekitar bandar-bandar besar di negara ini.
4)
Faktor-faktor
Berlakunya Pemerdagangan Manusia
Pemerdagangan
manusia terutamanya wanita merupakan suatu jenayah rentas sempadan yang begitu
aktif pergerakannya. Walaupun pihak berkuasa telah berhasil menumpaskan
beberapa sindiket yang berhubungan, namun aktiviti ini tidak pernah tersekat
dan tergugat. Ia bergerak pantas selaras dengan arus globalisasi dan memberikan
keuntungan yang berlipat kali ganda seperti pemerdagangan barangan cuma bezanya
manusia itu dijadikan komoditi pemerdagangan.
Terdapat
pelbagai faktor pencetus yang membawa kepada aktiviti ini. Faktor-faktor ini
terbahagi kepada dua iaitu faktor
penolak (dalaman) dan faktor penarik
(luaran). Faktor penolak merupakan faktor yang datang daripada negara asal
mangsa. Terdapat beberapa kriteria atau kategori faktor ini antaranya dari
konteks sosio-ekonomi. Faktor sosio-ekonomi
ini merangkumi elemen kemiskinan, kegawatan ekonomi, kurangnya tawaran atau
peluang pekerjaan di negara asal, pengangguran, dan juga kadar literasi rendah .
Selain itu keluarga bermasalah serta kenalan rapat, politik dan alam sekitar
turut menjadi faktor penolak bagi aktiviti ini.
Faktor
penarik (daya tarikan dari negara yang ingin mereka bekerja) pula merujuk
kepada beberapa perspektif lain iaitu dari konteks ekonomi dan politik di mana keseimbangan dan kestabilan ekonomi dan politik serta keamanan negara destinasi membuat mangsa ingin
bekerja di luar negara. Tawaran gaji yang lumayan serta dijanjikan kehidupan
yang lebih baik di samping permintaan
tenaga kerja yang tinggi juga menjadi faktor ekonomi mangsa ingin bekerja di
luar negara. Selain itu adalah faktor budaya dan bahasa yang hampir sama antara
Indonesia dan Malaysia memudahkan mangsa untuk menyesuaikan diri apabila
bekerja di Malaysia.
Faktor
alam semulajadi juga mempengaruhi kerana Malaysia tidak mengalami bencana
alam seperti di Indonesia, keadaan negara aman dan selamat. Kedudukan yang
strategik dan persempadanan antara Indonesia dan Malaysia membuatkan mangsa
tertarik untuk bekerja di Malaysa. Ini kerana memudahkan mereka untuk pulang ke
kampung halaman dan masa yang diambil tidak terlalu lama. Selain itu, terdapat
faktor-faktor lain yang membawa kepada masalah ini iaitu kawalan persempadanan
yang longgar serta tambang penerbangan yang murah.Kecanggihan teknologi juga turut
menjadi medium utama punca berkembangnya jenayah ini. Melaluinya
pelanggan hanya perlu memilih dan melanggan melalui laman web yang dibina dan
ini amat menggalakkan ekorang permintaan yang tinggi dan mudahkan mereka untuk
melanggan. Globablisasi merupakan
faktor yang sangat-sangat mempengaruhi aktiviti pemerdagangan orang, di mana
dunia rentas sempadan ini sukar untuk mengawal aktiviti jenayah terancang
rentas sempadan. Ianya berlaku dengan pantas selari dengan arus globalisasi dan
sukar dikesan aktivitinya.
5)
Peranan
Kerajaan dan NGO
Terdapat
pelbagai badan kerajaan dan badan bukan kerajaan(NGO) yang memperjuangkan isu pemerdagangan
orang ini.Antara peranan yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia dalam
menangani masalah pemerdagangan orang adalah memberikan latihan kepada pegawai
kerajaan bagi mengenal pasti mangsa dengan membuat bengkel pengendalian mangsa
pemerdagangan orang yang disertai oleh PDRM, Jabatan Imigresen, Jabatan Peguam
Negara, Kementerian Luar Negeri, Pegawai-pegawai di KPWKM dan beberapa NGO di
Malaysia.
Selain itu, kerajaan Malaysia juga
mempunyai mekanisma kerjasama serantau
bagi memerangi pemerdagangan orang dalam perjanjian multiliteral berhubung
kerjasama perkara jenayah dalam negara di rantau ASEAN. Malaysia juga terlibat
dalam ASEAN Declaration yang ditandatangi di Vientiane, Laos, pada 10th
Summit pada 29 November 2004. Deklarasi ini bertujuan untuk bersama-sama
mencegah dan menentang pemerdagangan orang di kawasan serantau ASEAN.
PDRM merupakan salah satu institusi yang berada di dalam kerajaan
Malaysia. PDRM telah memainkan peranan penting dengan melakukan pelbagai usaha
yang efektif dalam menangani isu tersebut.Antara peranan PDRM adalah melalui
penguatkuasaan di mana PDRM telah melakukan pelbagai tindakan proaktif dalam
menangani masalah pemerdagangan orang seperti:
1. Mengenal pasti
individu dan sindiket yang terlibat dalam kegiatan eksploitasi seksual dan
mengambil tindakan pendakwaan di bawah undang-undang yang berkaitan.
2. Mengambil tindakan
terhadap penganjur dan pengusaha haram di bawah Akta Kediaman Terhad 1933 dan
Ordinan Darurat No.5 1969.
3. Mengenal pasti
tempat-tempat yang sering dijadikan point of entry, penyeludup-penyeludup
yang membawa wanita-wanita warganegara asing untuk dijadikan pelacur bagi
tindakan pencegahan dan menyelamatkan mangsa.
4. Menjalin kerjasama
dalam pertukaran maklumat dan risikan antara penguatkuasa luar negara dan
penguatkuasa tempatan bagi menangani masalah penyeludupan wanita dan gadis
untuk tujuan eksploitasi seksual.
5. Mengambil tindakan menyelamat mangsa-mangsa yang dikurung
dan dipaksa untuk menjadi pelacur apabila menerima maklumat dan laporan dari
pihak kedutaan, orang perseorangan dan pertubuhan bukan kerajaan.
Selain daripada PDRM, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga
dan Masyarakat (KPWKM) juga memainkan peranan penting dalam usaha
membanteras masalah pemerdagangan orang dan membantu mangsa-mangsa
pemerdagangan orang ini. Antara peranan serta usaha yang telah dilakukan oleh
KPWKM adalah menyediakan program kesedaran kepada masyarakat berhubung masalah
pemerdagangan orang. Program kesedaran ini dilakukan dengan cara melakukan
kempen kesedaran awam mengenai masalah pemerdagangan orang melalui seminar,
bengkel serta pengedaran risalah. Selain itu, peranan yang telah dilakukan oleh
KPWKM adalah membuat satu persidangan dengan memberi latihan kepada polis dan
pegawai Jabatan Imigresen bagi mengenal pasti mangsa-mangsa pemerdagangan
orang. KPWKM juga berperanan memberikan perlindungan kepada mangsa di mana KPWKM
telah membuka lima pusat khas (rumah perlindungan)10 bagi membantu golongan
wanita yang memerlukan perlindungan, perkhidmatan kaunseling dan kemahiran
pekerjaan pada tahun 2003 di mana telah dikelola oleh Jabatan Pembangunan
Wanita.
Jabatan
Imigresen juga memainkan peranan yang penting dalam usaha membanteras
masalah pemerdagangan orang. Peranan penting yang telah dilakukan oleh anggota
serta pegawai di Jabatan Imigresen dari aspek penguatkuasaan adalah seperti
mengadakan kawalan ketat pintu masuk aktiviti ini di samping mengadakan rondaan
dan kawalan yang ketat di perairan yang merupakan saluran pintu masuk (entry
point) selain udara. Ini kerana banyak aktiviti perdagangan ini dijalankan melalui
sistem perkapalan. Mangsa-mangsa yang berjaya ditangkap akan ditahan bagi sesi
siasatan dan kemudiannya akan diserahkan oleh pihak polis untuk mengambil
tindakan seterusnya. Selain itu, Jabatan Imigresen juga sedang menjalani
penyusunan semula organisasi dan bahagian Anti Pemerdagangan Orang yang meliputi
aspek struktur, kelengkapan, pelaksanaan sistem dan tenaga manusia.
Selain
itu, peranan kerajaan Malaysia adalah dari aspek
pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang dan dasar negara di mana pada
28 Februari 2008, kerajaan Malaysia telah meluluskan Akta Anti-Pemerdagangan
Orang 2007 (ATIP) dan ia menjadi undang-undang serta dasar negara Malaysia.
Kemudian digubal menjadi Akta Anti-Pemerdagangan Orang dan Penyelidupan Migran
2007 (ATIPSOM). ATIPSOM 2007 digubal dan dirangka sedemikian rupa bersesuaian
dengan persekitaran Negara kita Malaysia. Melalui akta ini, nasib mangsa
pemerdagangan orang lebih terjamin kerana kandungan akta ini merangkumi aspek
pendakwaan, pencegahan, jagaan dan perlindungan bagi mangsa pemerdagangan
orang.13 Kerajaan Malaysia juga menjalinkan kerjasama dengan negara Ausralia
dalam usaha membanteras jenayah pemerdagangan orang. Malaysia juga mempunyai
hubungan yang baik dengan negara-negara ASEAN, sama ada kerjasama bilateral
mahupun multiliteral seperti ASEAN Ministerial Meeting on Transnational Crime
(AMMTC), ASEAN Senior Officials Meeting on Transnational Crime SOMTC dan
Working Group on Trafficking in Persons.
Sebagai
sebuah organisasi yang komited dalam melindungi hak-hak asasi wanita dan juga
pendatang asing (imigran) yang ditindas serta dieksploitasi oleh majikannya, Tenaganita telah memperjuangkan isu
pemerdagangan orang sejak 23 tahun dahulu. Tenaganita telah ditubuhkan pada
tahun 1991.Antara
peranan yang telah dilakukan oleh Tenaganita untuk membantu mangsa-mangsa
pemerdagangan orang (eksploitasi seksual) adalah dari aspek melakukan program kesedaran
kepada masyarakat berhubung masalah pemerdagangan orang dan memberi
perlindungan kepada mangsa pemerdagangan orang.Tenaganita juga berperanan
memberikan perlindungan kepada mangsa pemerdagangan orang dengan menyediakan
rumah perlindungan di mana mangsa-mangsa di bawah penjagaan Tenaganita
diberikan perhatian, penjagaan, sokongan, ilmu dan juga latihan sampingan.
Usaha lain yang telah dilakukan oleh Tenaganita dalam membantu mangsa yang
menjadi mangsa eksploitasi seksual adalah dengan memberikan khidmat kaunseling,
bantuan perubatan, sesi ceramah dan motivasi serta berusaha menyediakan tiket
penerbangan untuk mangsa pulang ke kampung halaman masing-masing.
6)
KESAN-KESAN PEMERDAGANGAN MANUSIA
Terletak
di tengah-tengah ASEAN, Malaysia menjadi lokasi paling strategik sama ada
sebagai negara destinasi atau transit bagi aktiviti pemerdagangan manusia. Kelemahan
dari sudut kedudukan geografi itu memudahkan negara menghadapi kesan limpahan
apabila berlakunya masalah ekonomi. Keamanan dalam negara juga menyebabkan
Malaysia menjadi destinasi pilihan. Negara juga dijadikan pusat transit untuk menyeludup manusia ke negara ketiga
seperti Australia dan Amerika syarikat. Hasil kajian mendapati, negara Malaysia
khususnya negeri Sabah adalah salah satu destinasi, dan negeri persingahan
untuk wanita dan kanak-kanak yang diperdagangkan untuk eksploitasi seks secara
komersial dan buruh paksa bagi lelaki.
Selain
itu, masalah pemerdagangan manusia semakin berleluasa dan mendatangkan impak negatif terhadap masyarakat. Masalah pemerdagan
manusia akan menyebabkan masyarakat hidup dalam kerisauan. Nilai kejiranan
mungkin tidak lagi wujud dalam kalangan masyarakat kerana risau anak-anak
mereka akan diculik atau ditipu oleh jiran. Sebagai contoh, dewasa ini ibu yang
hendak ke pasar tidak lagi akan tinggalkan anak kecil mereka kepada jiran,
mereka sanggup bawa anak kecil bersama-sama walaupun sangat menyusahkan. Budaya
ini tidak sama seperti dulu, nilai kejiranan semakin terhakis. Silaturahim
antara masyarakat akan semakin tegang.
Mungkin
ramai yang tidak tahu dan tidak ambil peduli terhadap kesan daripada aktiviti
pemerdagangan manusia ini. Setiap yang terjadi mesti ada akibatnya, sebagai
contoh dari segi ekonomi. Ramai yang tidak sedar dan tahu bahawa pada setiap
tahun kira-kira 20 billion pound wang mengalir ke luar negara akibat daripada
aktiviti tersebut. Keadaan ini menyebabkan berlakunya kerugian yang besar
terhadap negara dan ternyata pengaliran
wang keluar yang banyak ke luar negara akan menjejaskan ekonomi negara
kita. Selain itu, kehadiran manusia diseludup dari pelbagai negara ini yang ada
budaya tersendiri akan menjejaskan negara dari segi budaya, demografi, sosial
dan institusi kekeluargaan.
7)
Langkah-langkah
Untuk Mengatasi Masalah Pemerdagangan Manusia
Kerajaan
Malaysia amat memandang serius untuk membanteras jenayah ini dan telah
menubuhkan Akta Anti Pemerdagangan Orang
(AKTA 670) pada tahun 2007 bagi melindungi mangsa dan mengheret si keji
yang bertanggungjawab melakukan jenayah ini ke muka pengadilan. Parlimen
Malaysia juga telah mengesahkan bahawa Akta Anti Pemerdagangan Orang (AKTA 670)
ini telah berkuatkusa pada 24 April 2007 dan mengikut seksyen di bawah akta ini
pesalah akan dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi 15 tahun serta boleh
dikenakan denda bagi kesalahan memperdagangkan orang bukan kanak-kanak bagi
maksud eksplotaisi.
Selain itu,terdapat pelbagai usaha
lain yang telah diusahakan oleh pihak kerajaan.Antaranya ialah dengan memperketatkan
lagi kawalan sempadan Malaysia yang panjang dan kurang berpenghuni yang
sering menjadi pilihan sindiket-sindiket haram untuk melakukan kegiatan mereka.
Pelan Tindakan Nasional menentang
jenayah pemerdagangan orang telah dilancarkan oleh YB Dato’ Seri Hishamuddin
Bin Tun Hussien,mantan Menteri Kementerian Dalam Negeri yang berobjektifkan
untuk memperkukuhkan undang-undang dan latihan serta memperketatkan lagi
sempadan negara bagi menyekat masalah ini.
Agensi-agensi
penguatkuasa seperti pihak Polis, Kastam dan Jabatan Maritim juga akan memperlipat gandakan usaha dan kerjasama
bagi membanteras kes jenayah memperdagangan orang. Hasil kerjasama semua pihak
ini telah membuahkan hasil dengan berjaya membuat beberapa tangkapan di bawah
Akta Pemerdagangan Orang. Memetik daripada ucapan Ambassador Luis CdeBeca dari
Pejabat Mamantau dan Membanteras Pemerdagangan Orang Amerika Syarikat semasa
membentangkan Laporan Tahunan Kerajaan ke-10 pada 14 Jun 2010 yang bertempat di
Washington D.C . Beliau menyatakan bahawa negara Malaysia telah serius
menangani masalah ini, termasuk penglibatan intensif dengan kerajaan asing.
Media massa juga memainkan peranan yang
penting bagi menjangkau setiap golongan masyarakat tentang bahaya dan kepentingan
bagi berkerjasama mengekang jenayah ini. Media massa juga merupakan medium
perhubungan yang berkesan bagi meningkatkan kesedaran dan membuka mata
masyarakat mengenai masalah ini.
8)
Kesimpulan
Tuntasnya,walaupun
kerajaan telah melaksanakan pelbagai mekanisme dalaman untuk membendung jenayah
ini, tetapi kelemahan di negara asal mangsa untuk mencegah dan mendidik
rakyatnya telah menyebabkan rakyatnya mudah diperdaya serta didorong oleh
masalah dalaman dalam negara tersebut yang telah menjadi faktor penolak untuk
rakyatnya mencari alternatif lain demi sesuap nasi sehinggakan mereka yang
tidak bersalah ini menjadi mangsa kepada si keji yang sanggup malakukan jenayah
ini demi kepentingan diri sendiri sehinggakan sanggup melakukan perkara-perkara
yang berada di luar nilai kemanusiaan.
Justeru,kerjasama
daripada semua masyarakat dunia merupakan jalan penyelesaian paling efektif
yang patut dipraktikkan. Janganlah kita hanya berpeluk tubuh dan membiarkan
sahaja beban ini dipikul oleh pihak berkuasa. Bak kata pepatah “berat sama
dipikul, ringan sama dijinjing”. Marilah kita bersama-sama mengembleng tenaga
bagi membanteras jenayah ini agar tiada lagi mereka yang lemah menjadi mangsa
kepada jenayah pemerdagangan orang.
minta rujukan ye. Terima kasih :)
ReplyDelete